Ystävänpäivänä lyhyesti yritysryhmähankkeesta ”Hoivaa ja voimaa Etelä-Pohjanmaan luonnosta”

Lillukkametsän Aana on mukana Hoivaa ja voimaa Etelä-Pohjanmaan luonnosta -yritysryhmähankkeessa viiden muun Green Care -yrityksen ja niiden yrittäjien kanssa. Hanketta toteuttavat yritykset ovat Mervi Syrjälän luotsaama Ala-Rannan Ratsutila Kauhajoelta, Aana Vainion Lillukkametsä tmi Alajärveltä, Tiina Tuomisen ja Keijo Viertoman Maatalous Tiina Tuominen / Toiskan Talli Ilmajoelta, Jarkko ja Krista Savolan Savolan maatila Lappajärveltä, Yliahon Maijan TarinaMaija Alajärveltä ja Karoliina Takamäen Voimavaratila Taikamäki Alajärveltä. Hanketta hallinnoi Jamin Palvelut Oy yhteistyössä Järviseudun ammatti-instituutin Heli Hämäläisen ja Henna Latvalan kanssa, joiden työn tuloksena myös JAMIlla on tarjolla useita Green Care -palveluja asiakkaille. Rahoitus hankkeelle tulee paitsi yrittäjiltä itseltään (25 %) , myös Euroopan maaseudun kehittämisen maaseuturahastosta Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen kautta.

Tutustumista toisiimme Taikamäessä. Kuva Karoliina Takamäki, Voimavaratila Taikamäki

Hoivaa ja voimaa Etelä-Pohjanmaan luonnosta” edistää Green Care -toiminnan tunnettuutta ja asiakkaiden tavoittamista sekä kehittää yrittäjien Green Care -palveluja edelleen. Samalla syvennetään yhteistyöverkostoa, tehdään yrityksiä tunnetuiksi eri tavoin ja luodaan eteläpohjalaista Green Care-brändiä. Yrittäjien osaamista kohennetaan ammattimatkalla Hollantiin ja osallistumalla joihinkin alan seminaareihin Suomessa – tietenkin ainakin Hyvinkäällä syksyllä kokoontuville valtakunnallisille Green Care-päiville lähdetään porukalla.

Villalankojen kasvivärjäystä perinteisin menetelmin Alajärvellä. Kuva Heli Hämäläinen, JAMI

Ensimmäisessä työpajassa haettiin yhteistä käsitystä eteläpohjalaisten Green Care-palvelujen tavoitteista, mikä on palvelujemme ydin ja millainen brändi niistä saataisiin aikaan. Hienoa oli huomata, miten samanlaista kieltä puhuimme, vaikka yritysten toiminta on näennäisesti kovinkin erilaista. BSTR – luova markkinointitoimiston tuella saimme helposti esiin timanttiset kiteytykset eteläpohjalaisen brändin pohjaksi. Toiseen kaksiosaiseen työpajaamme kaikki eivät ehtineet mukaan, mutta Marjo Kamilan johdolla saimme ensikerralla aimo annokset taustamateriaalia palvelumuotoilusta yritystarinoidemme ja yhteisen eteläpohjalaisen Green Care -tarinan luomisen tueksi – Miten tarinat rakentuvat? Mitkä ovat yritystemme arvot, missio ja visio? Millainen mielikuva meistä syntyy asiakkaiden näkökulmasta? Miksi, miten ja kenelle yrityksemme tarjoavat Green Care -palveluja? Elämyskolmion avulla kirjasimme yhteisiä Green Care -palvelujen tarinaelementtejä. Toisella tapaamiskerralla sitten esittelimme kukin yrityksemme Pecha Kucha – tyylillä eli yrityksen ydintarinaa kerrottuna kahdellakymmenellä kuvalla, joista jokainen on esillä kaksikymmentä sekuntia, yhteensä 6 minuuttia 40 sekuntia. Työpajan tuloksena saimme kuulla hienoja, oikeastaan jo valmiita yritystarinoita.

Luonnonyrttikurssilla Lappajärvellä Savolan maatilalla. Kuva Krista Savola, Savolan maatila

Tulossa on lisää yhteisiä yritysryhmän koulutuksia mm. sosiaalisen median käytöstä mainoskampanjoissa ja markkinoinnissa, valokuvaussessioitakin aiotaan järjestää ja siinä samalla saada oppia kuvaamisesta. Jokaiselle yritykselle on varattu mahdollisuus hankkia Green Care -palvelulleen laatumerkki, ja lisäksi yritykset saavat tukea myös palvelukokeiluihin ja omien tarpeidensa mukaisiin koulutuksiin. Tarkoituksena on rakentaa yhteisiäkin palveluja sen myötä, kun tutustutaan toistemme toimintaan ja osaamiseen. Olen onnellinen, kun olen saanut tutustua upeisiin yrittäjiin ja ystävystyä heidän kanssaan – Yhteinen matka jatkuu!

Mitähän seuraavaksi? -Pohtii Lillukkametsän Aana Pyhävuori-Lakeaharjun maastoissa? Kuva Maija Yliaho, TarinaMaija